Karak Goblin Review

06-09-2024

Speelduur : 30 minuten Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 7+

In dit kaartspel spelen de spelers helden die zich een weg banen door de grotten van de kobolden om zo de heer van het kwaad te verslaan.

In hun beurt kunnen helden vechten tegen monsters uit de grotten.

Met hun actiekaarten vallen ze het monster aan, verdedigen ze zich tegen aanvallen, helen ze hun wonden of trekken ze nieuwe kaarten.

Hun mogelijkheden worden echter bepaald door de verloop van het gevecht, er zijn 4 kleuren kaarten en elke kaart bepaald welke kaart er mag volgen. Als de speler een goed doordachte opeenvolging van kaarten speelt, kan hij de vijand verslaan.

Doel van het spel

De eerste die de eindbaas, de heer van het kwaad kan verslaan heeft het spel gewonnen.

Opzet spel 

Spelverloop

  • 1. Gevecht met een monster
  • 2. Bezoek aan de handelaar
  • 3. Tot leven wekken van een held

De actiekaarten

Elke speler kiest een karakter en neemt de bijbehorende 6 startkaarten en 5 levenspuntkaarten.

Je neemt er 4 op hand en 2 gaan in je trekstapel, dit is een deckbuilder dus je trekstapel zal steeds groeien naarmate je monsters verslaat.

Als je trekstapel leeg is bij het trekken van een nieuwe kaart, schuffel je de aflegstapel en maak je een nieuwe trekstapel.


1 Gevecht met een monster

De speler kiest een monster uit de grot waar hij tegen wil vechten.

De levenspunten, aanvals waarde en links de mogelijke reward na het verslaan staan afgebeeld.

De spelers spelen de kaarten één voor één en voeren de acties meteen uit, sommige acties worden pas uitgevoerd na het gevecht.

Zodra de speler stopt met vechten voert hij de effecten aan het einde van het gevecht uit.

  • Incasseer de schade door het monster, hierbij mag je jouw verdediging aftrekken van de aanvalschade van het monster, heb je 0 of minder schade dan verlies je uiteraard geen levens.
  • Dien schade toe aan het monster, Tel je aanvalschade op, als die meer is dan de levenspunten van het monster heb je het monster verslaan, is het minder dan blijft het monster gewoon liggen.
  • Heb je het monster verslaan? Proficiat! Neem nu het monster, kijk naar de achterkant, dit is een nieuwe actie kaart of een uitrustingkaart, deze gaat nu in je trekstapel voor het volgende gevecht
  • Na het verslaan van een monster, neem je een nieuwe monster kaart van de trekstapel en leg je die in de rij, zo blijft de grot aangevuld voor de volgende spelers


2 bezoek aan de handelaar

Na het gevecht mag een held kiezen om één van zijn actiekaarten of uitrustingkaarten in te ruilen voor een drankje of een al reeds gelegde kaart door een andere speler.

De kaart die je betaald voor een drankje blijft dus in de winkel liggen voor andere spelers

3 Tot leven wekken van een held

Als een held geen levenspunten meer heeft moet hij een beurt overslaan om weer tot leven te komen.

Grotten

Elke held start in grot 1, om naar een volgende grot te gaan moet je de eindbaas van die grot verslaan, die ligt helemaal rechts in de rij.

Aan de achterkant van de eindbaas staat een sleutel, nu mag je naar grot 2

Heb je de 3 eindbazen verslaan van elke grot en dus 3 sleutels verzameld, dan mag je naar de laatste grot en het opnemen tegen de ultieme eindbaas!

Belangrijk : Je mag steeds terug keren naar een vorige grot om te vechten.

Einde van het spel

De speler die als eerste de laatste grot bereikt en de eindbaas verslaat wint dus het spel!

Uitleg kaarten

De kaarten bevatten pijltjes met daarop de kleur die erop mag volgen, heb je geen van deze kleuren meer dan stopt jouw gevecht, en is het monster misschien niet verslagen, dus kijk zeker goed vooraf hoe je jouw kaarten zult spelen!

De symbolen die je ziet onderaan zijn jou effecten, je hebt : aanval, verdediging, extra kaarten trekken en levenspunten terug krijgen

Uitleg drankjes

De drankjes spreken ook voor zich, Je mag slechts 1 drankje per soort in je bezit hebben en na het gebruiken leg je deze ook terug bij de handelaar.

- maximale levenspunten terug krijgen

- 2x aanval OF verdediging : je mag je aanval of je verdediging dubbel tellen

- één neveneffect wegnemen van een vijand voor je gevecht ( zie uitleg monsterkaarten)

Uitleg monsters
Hier onder zie je een voorbeeld van een monster kaart

Het hartje zijn de levenspunten, en dus het aantal aanval dat je moet hebben om hem te verslaan

Rechtsboven staat zijn aanvalspunten, waarmee hij de held aanvalt

Links staat de mogelijke beloning als je hem verslaat

Onderaan zie je negatieve effecten, bij dit monster mag je bevoorbeeld geen blauwe kaarten spelen en geen levenskaarten terugdraaien ookal staat dit op jouw actiekaart

Met het paarse drankje kan je er voor kiezen één van deze negatieve effecten weg te nemen voor je gevecht


Conclusie

Karak goblin is een aangename dungeoncrawler met leuk dungeons and dragons achtig thema.

Mooi vormgegeven en een zeer toegankelijk spel!

Éen minpuntje vinden wij wel het opzetten van het spel, zonder speelbord en enkel met kaarten ligt het er soms rommelig bij, maar dat belet zeker het spelplezier niet!

Het compacte doosje is ook zeer handig voor onderweg.

Dit spel is leuk met zowel oudere als jongere spelers.

Boardello score 7/10

Ontdek het hier : Karak goblin